TA side 3 27. desember 2018 |
For et par uker siden fikk Miljødirektoratet fått mitt nyttårsbrev. En
liste med de 10 sterkeste motargumentene til NOAHs planer. Ikke et nytt
høringsinnspill, men et bidrag for å gi staten en farbar vei ut av blindgata
som saken er kjørt i nå. Min tillitt til direktoratets evne til å
realitetsbehandle faglige motargumenter er liten. Det er en lang rekke med
grunner til det, men den siste tabben dokumenterer poenget tydelig: I NOAHs
konsekvensutredning argumenteres det for fjellets fortreffelighet: «Kalksteinen
er i stor grad selvreparerende, slik at deformasjoner som gjennom tiden har
forårsaket
riss og mindre sprekker gror igjen med kalkspat.» Regiongeolog Sven Dahlgren
beskriver dette som «Ordet «selvreparerende» er faglig sett svært tvilsomt og
høres ut som noe som er funnet opp for anledningen.» Hvordan omtaler direktoratet det samme
fenomenet? I sitt dokument til departementet den 31. oktober 2018 kan du lese: «Kalkstein
har en selvreparerende og tettende effekt, og dette gjør at mindre sprekker
gror igjen med kalkspat.»
Det
NOAH skriver, sender direktoratet videre. Med hvilken faglig tyngde vurderer de
da både det NOAH skriver og det fagpersoner peker på av feil og mangler i
konsekvensutredningen? I forrige uke skrev direktoratet følgende: «Vi har i ettertid av at vi leverte
oppdraget vårt lest mange av høringssvarene som kom inn. Høringsinnspillene har
imidlertid ikke medført at vi har behov for å endre vår hovedkonklusjon.»
At de skal være rådgiver for beslutningstakere uten å lese alle
høringssvarene er alene grunn til undring og bekymring. At de velger å
konkludere uten å hente inn uhildet faglig ekspertise gjør ikke undringen
mindre. Men den største bekymringen er hvordan fakta og kunnskap imøtegås med
en nonchalant hoderisting.
Derfor har jeg plukket ut de 10 tyngste og bedt om en redegjørelse:
- Ingen adgang til gruvene, etter at Norcem satte ned foten i sitt svar.
- Ikke sant om fjellets egnethet, basert på regiongelolog Sven Dahlgrens tilsvar.
- Ikke sant om stabilisering av tungmetaller, basert på tidligere MOLAB-sjef Arne Åsheimssvar.
- Ikke forsvarlige beregninger, basert på tidligere Hydro-ingeniør Carl Lenning og NTNU-professor Erling Siggeruds svar. (se vedlegg 1, nedenfor).
- Ikke forsvarlig lagring i sprukne gruver og Norge er best på å lage tette fjellhaller, basert på ingeniør Bjørn Helge Kluvers svar.
- Ikke forsvarlig ressursforvaltning å ta verdifulle råstoffer ut av kretsløpet når løsninger finnes, basert på svar fra industriaktører som Stena, Scanwatt, OIW m.fl. som til og med påpeker usannheter i konsekvensutredningens underrapporter. (se vedlegg 2, nedenfor).
- Ikke demokratiske og lovlige planprosesser, basert på svar fra Håkon Nedberg og Porsgrunnkommune.
- Ikke i tråd med EU-krav om forankring i avfallsstrategi, basert på svar fra Frivillig Faggruppe ved Øystein Dalland. (se kapittel 2).
- Ikke i tråd med EUs krav om minsteavstander, basert på svar fra Frivillig Faggruppe ved Øystein Dalland. (se kapittel 7).
- Ikke vurdert samfunnsøkonomiske konsekvenser ved alternativ industri i gruvene, basert på svar fra Brevik Vel som også påpeker usannheter om dette i konsekvensutredningen.
Hvert enkelt av disse problemene har potensiale til å være showstoppere
for NOAH. Miljødirektoratet må dokumentere at de har lest, at de har forstått
og tatt på alvor alle 10. I mellomtiden undrer vi oss over hva som skal til for
at direktoratet griper til den gode leveregelen «when facts change, I change my
mind».
Miljødirektoratet beskriver seg selv slik: «Vi er faglig uavhengig. Det
innebærer at vi opptrer selvstendig i enkeltsaker vi avgjør, når vi formidler
kunnskap eller gir råd.»
Jeg tenker at nyttårsforsettet kan være å tydeliggjøre både
selvstendighet og uavhengighet
Takk til alle dere som har bidratt til å dokumentere disse ti faglige stoppskiltene
for volumdeponiet! Hver og en er et lys som gir innsikt, håp og tro. Vi er
mange som ikke har noe større juleønske, verken for oss selv eller våre
barnebarn.
BREVET SLIK DET ER SENDT TIL MILJØDIREKTORATET:
Miljødirektoratet
Postboks 5672 Torgarden,
7485 Trondheim Oslo,
12. desember 2018
I fire år har vi fulgt Miljødirektoratets forsvar for NOAHs etablering
av deponi for farlig uorganisk avfall i Breviks gruver. Fortsatt gjenstår en
del utredninger. NOAH selv skriver i sin konsekvensutredning om minst 13 temaer
som skal risikovurderes senere.
Utslippspunkt, sammensetting i utslipp, rettigheter til gruvene,
plassering av vannrenseanlegg, gasseksplosjonsfare, vannforskrift m.m. Likevel
mener Miljødirektoratet at de har tilstrekkelig informasjon til å anbefale
Brevik, slik dere skriver i dokumentet
til KLD 31. oktober 2018.
I
etterkant av dette dokumentet er det kommet inn over 200 høringssvar, hvor
svært mange er knusende i sin kritikk av KU’ens kvalitet. Har noen KU blitt
slaktet fra så mange tunge faginstanser noen gang? Likevel fortsetter Miljødirektoratet å svare
på spørsmål på denne måten, senest i tilsvar til Ayla H Backe 7. desember 2018:
«Vi har i ettertid av at vi leverte
oppdraget vårt lest mange av høringssvarene som kom inn. Høringsinnspillene har
imidlertid ikke medført at vi har behov for å endre vår hovedkonklusjon.»
Hva skal til og
hvilke argumenter mener Miljødirektoratet ville være av en slik karakter at de
utelukker Brevik fra videre vurdering?
Befolkningen som føler seg overkjørt og truet av NOAHs planer og
fremgangsmetoder bør få høre Miljødirektoratets vurderinger av de mest tungtveiende
motforestillingene. I motsatt fall betyr det at det ikke er noe poeng for folk
og organisasjoner å engasjere seg, og grunnlaget for demokratiske prosesser er
truet, ikke bare i denne saken.
Med det som bakgrunn ber jeg derfor Miljødirektoratet svare ut følgende
høringsinnspill, de 10 alvorligste motforestillingene slik jeg ser det, som
hver og en burde være tilstrekkelig til å stoppe tiltaket. I sin enkleste form
kan svaret fra Miljødirektoratet være et kryss i tabellen, men fortrinnsvis bør
svaret underbygges og forklares.
Mangler i NOAHs konsept:
|
Ingen bekymring
|
Gir grunn til bekymring
|
Kan stoppe tiltaket
|
|
1
|
||||
2
|
Ikke egnede gruver og direkte
ufaglige påstander (regiongeologens svar, se Vestfold
Fylkeskommunes innspill, vedlegg skrevet av Svend
Dahlgren)
|
|||
3
|
Ikke stabilisering av tungmetaller sannsynliggjort (tidligere leder
av Sintef
Molab, Arne Åsheims svar)
|
|||
4
|
Ikke faglig forsvarlige beregninger (Carl Lennings
svar med tillegg sendt direkte til klima- og miljøminister Ola Elvestuen
utarbeidet i samarbeid med NTNU professor Erling Siggerud, lagt ved i vedlegg
1)
|
|||
5
|
Ikke forsvarlig praksis for etablering av lagerhall i fjell
(geologi-ingeniør Bjørn Helge Kluver med lang erfaring fra oljebransjen, se høringssvar
til planprogrammet, punkt 3, 4 og 5)
|
|||
6
|
Ikke langsiktig ressursforvaltning, råstoffer kan resirkuleres (flere
innspill til Miljødirektoratet og KLD, teknologi-aktører med patenterte
løsninger som avviser underlag i KU basert på Norsk Energi sin utredning, ref
vedlegg 2, samt Brevik
Vels svar avsnitt 7)
|
|||
7
|
Ikke demokratiske prosesser, tvilsom forvaltningsjus på mange plan
bl.a. fordi det ikke lenger er mulig å hevde «nasjonalt hensyn» da
alternativer finnes/er for dårlig utredet (Porsgrunn
kommunes svar samt Håkon
Nedbergs svar og over 200 protester fra folk/organisasjoner)
|
|||
8
|
||||
9
|
Ikke i tråd med EU-retningslinjer mht avstander fra
folk/oppvekstinstitusjoner (Frivillig
Fagruppes svar, se bl.a. kapittel 7)
|
|||
10
|
Ikke vurdert alternativ samfunnsøkonomisk effekt ved å bruke
gruveressursene til noe annet (Brevik
Vels svar, avsnitt 5 hvor det er påvist feil i NOAHs planprogram om dette)
|
Til informasjon vil jeg lage en utgave av dette brevet som
kan sendes til avisredaksjoner. Forhåpentligvis er det stor interesse fra folk
og media å få høre direktoratets vurderinger.
Med vennlig hilsen
Bård Stranheim
Vedlegg 2:
From: Ellen Margrethe Svinndal
Date: Fri, Dec 14, 2018 at 10:33 AM
Subject: Tilbakemelding på e-post av 12.12.2018
To: baardstranheim
Date: Fri, Dec 14, 2018 at 10:33 AM
Subject: Tilbakemelding på e-post av 12.12.2018
To: baardstranheim
Hei,
Viser til e-posten din av 12. desember der du stiller oss en rekke spørsmål i deponisaken. Vi mottar svært mange spørsmål og henvendelser om denne saken og har ikke kapasitet til å svare alle i detalj.
Vi har ikke levert noen anbefaling av hvilket deponi som skal velges, men gjort en vurdering av konsekvensutredningene på oppdrag fra KLD. I noen tilfeller faller temaene du tar opp inn under vår vurdering, og da kan du lese vår vurdering der.
En god del av temaene du nevner faller utenfor vår vurdering. Vi minner om at det er planmyndighetene som har ansvar for å følge opp konsekvensutredningene og høringene (i Breviks tilfellet er det KLD) og gjøre helhetlige vurderinger av saken hvor også andre hensyn enn de vi har kommentert vil måtte vurderes.
Med hilsen
Ellen M. Svinndal
sjefingeniør, industriseksjon 1
Ellen M. Svinndal
sjefingeniør, industriseksjon 1
|
No comments:
Post a Comment