Thursday 7 September 2017

Deponi og stortingsvalg 2017

Stortingsvalget er noen dager unna, og mange tenker som oss:

Hvordan skal jeg stemme for å sikre at Brevik ikke blir forvandlet til et giftdeponi? 

Vi ønsker å dele hva vi har kommet fram til, så her får du konklusjonen før vi forteller deg hvordan vi har kommet frem til dette: I praksis er det to partier som er klare alternativer, Ap og Sp som begge er gitt grønn lampe i tabellen nedenfor. Alle stortingskandidatene er imot et deponi, men for oss har det vært avgjørende at dette standpunktet er forankret sentralt. De to andre partiene med tydelig forankring for sitt nei-standpunkt, Venstre og Rødt, sliter med sannsynlighetene for å få inn noen representant på tinget, og det bør du ha med i din vurdering. De tre partiene med gul lampe har vi valgt å vurdere strengt basert på hva slags forankring de har i sine respektive sentralstyrer. Likevel har vi stor forståelse for dere som velger å tolke partiprogrammene og kandidatenes muligheter til gjennomslag annerledes. De to partiene i regjering mener vi imidlertid er klare røde lys.

Ap
Sp
Venstre
Rødt
MDG
KrF
SV
FrP
Høyre

AP: I perioden fra vi sendt ut spørreskjema 03.09.17 til svarfristen 06.09.17 kl 23, ble Ap's posisjon i saka endret fra gult til grønt. Støres klare garanti for at det ikke blir deponi i Brevik velger vi å tro på. Ordfører Robin Kåss har vært krystallklar hele tiden, og vi mener derfor at en stemme til Ap er en trygg stemme for at det ikke blir et deponi i Brevik.

Sp: Senterpartiet har forankring i sentralstyret for sitt nei-standpunkt, og har kommet ut med et klart standpunkt 06.09.17.

Venstre: Venstre har vært konsistent i sitt engasjement for sirkulærøkonomi. Med forankring i sentralstyret mener vi at et stemme til Venstre er trygt i forhold til deponistandpunktet,

Rødt: Klar forankring i program og sentralstyre, men liten sannsynlighet for å at en stemme gir noen representant på tinget.

MDG: Her er vi i tvil hvorvidt fargen skal være grønn eller gul. Manglende forankring i sentralstyret har ført til en gul lampe.

KrF: Manglende forankring for sitt solide standpunkt lokalt mot deponi, tilsier en gul lampe.

SV: Har ikke svart på vår henvendelse. Tydelig stemme lokalt, men vi har ikke sett noen forankring sentralt.

FrP: Partiet har ikke hatt noen konsistent holdning til deponiet, og med manglende forankring i sentralstyret mener vi FrP ikke fortjener annet enn en rød lampe.

Høyre: Responsen lokalt på Jonas Støres løfte 06.09.17 vitner om at de lokale representantene følger sentrale føringer.


Tilbake til våre metoder:

Søndag 10. september sendte vi ut følgende melding til alle våre toppkandidater til Stortingsvalget 2017:

Kjære Stortingskandidat!
For mange velgere i Telemark er avgjørelsen om deponi for farlig avfall avgjørende for deres valg av stemmeseddel ved årets Stortingsvalg. For Thor Kamfjord og Bård Stranheim er dette også tilfelle, og vi har derfor en utfordring til deg for å gjøre dette valget lettere.
Vedlagt finner du en lenke til et spørreskjema som vi håper kan hjelpe både deg og oss til å ta det rette valget. Vi kommer til å gå ut bredt med vår anbefaling torsdag 7. september, og ber deg derfor besvare denne innen onsdag 6. september kl 23:00.
Vi kommer til å dele spørsmålene åpent, svarene og vår anbefaling.
Hilsen Thor og Bård

Alle partiene, bortsett fra Høyre, valgte å svare. Hvis du åpner spørreskjema vi brukte, vil du se at vi har stilt spørsmål med lenker til aktuell info. Det har vi gjort fordi vi ønsker å gi våre politikere kunnskap og et innhold bak deres eventuelle nei-standpunkt. Vi deler med deg de svarene vi har fått, og samtidig takker vi alle våre toppkandidater for at de har valgt å svare åpent og ærlig!



Hvordan vil du gå frem for å sikre at deponiet ikke blir lagt til Brevik?


Terje Aasland Ap Arbeiderpartiet ved Jonas Gahr Støre har garantert for at det ikke legges til Brevik eller områder hvor dette er i mot befolkningens ønske
Lene Vågslid Ap Ap har sagt at vi ikke ønsker et nasjonalt deponi for farlig avfall i Brevik- eller andre steder, mot befolkningens vilje.
Christian Tynning Bjørnø Ap AP har sagt at deponiet ikke skal legges til Brevik, eller et annet sted mot befolkningens ønske.
Bård Hoksrud FrP Bruke de gode argumentene med bakgrunn i faglig støtte og at området ikke er egnet til å ha et deponi for å jobbe inn mot eget parti og regjering.

Geir Jørgen Bekkevold KrF Når jeg sier at jeg ikke har sentralstyret i partiet i ryggen når det gjelder mitt klare nei-standpunkt til å etablere et slikt giftdeponi i Brevik, skyldes det at det ikke har vært en sak sentralstyret har drøftet, ei heller Stortingsgruppa. Dette er en sak som ligger til behandling i departementet. Selvsagt vil jeg som stortingsrepresentant fra Telemark, med god støtte fra fylkeslaget gjøre det jeg kan for å påvirke partiet sentralt.


Mona Nicolaysen MDG Dette er et arbeid som startet allerede i 2014 med Endre Løwe i MDG Porsgrunn. MDG lokalt har over tid jobbet for å få MDG sentralt til å ta stilling til deponiet i Brevik, noe vi lyktes med etter at meldinga om avfallshåndtering og sirkulærøkonomi kom rett før sommeren. Den viste at regjeringa ikke hadde tatt håndtering av farlig avfall og langtidsplaner for slik håndtering med i meldinga. Dette førte til at vi som parti valgte å vektlegge nærheten til folk som den viktigste faktoren for å si nei til deponi i Brevik.
Vi har vist at vi har en partiledelse som er villige til å lytte til oss, selv om vi ikke har noen fra MDG på Telemarksbenken. Både Rasmus Hansson og Une Bastholm står bak oss. Vi har ikke et vedtak i sentralstyret fordi vi har venta på storingsmeldinga og nå står midt i en valgkamp, men når våre talspersoner sier nei, betyr det i praksis at partiet sier nei.
Det vitner om at lokalt engasjement virker i vårt parti, og det er vel det som blir fortsatt framgangsmåte. Å bringe denne saken til torgs på de arenaene jeg har mulighet til å påvirke. Kommer jeg inn på stortinget vil jeg ha større mulighet til å påvirke folk også utenfor mitt eget parti. Hvis ikke kommer jeg til å fortsette å holde oppmerksomheten retta mot Brevik internt i eget parti. Vi er et lite parti, men vi har likevel vist at vi kan få gjennomslag på stortinget. Jeg mener det bør være mulig også i denne saken.


Tobias Drevland Lund Rødt Løfte det opp i Stortinget og konsekvent jobbe mot at et avfallsdeponi blir lagt til Brevik eller Telemark forøvrig.


Åslaug Sem-Jacobsen Sp Jeg har nåsikret enda tydeligere nei fra partiledelsen enn før ved at parlamentarisk leder Marit Arnestad har gått ut og sagt at SP sier nei til deponi. På stortinget vil jeg jobbe for å finne helt andre løsninger for dette avfallet enn at det plasseres i nærheten av befolkning som ikke ønsker det dit. OM jeg kommer på Stortinget da.....;)
Eli Taugbøl Venstre


Sikre Venstre en posisjon som gir oss gjennomslag. Knytte Norge til EU sitt klimakuttprogram gjennom EØS-avtalen. Se klimapolitikk og næringspolitikk som to sider av samme sak. Jeg mener det kun er Venstre som leverer god nok politikk på dette området. Bærekraft er et viktig konkurransekriterium, og lite etter negativt klimafotavtrykk kommer til å bli avgjørende for å lykkes framover for industrien. Norge og Telemark har et stort potensiale her, og det har jeg under hele valgkampen prøvd å komme til ordet med. Det grønne skiftet er godt i gang, og det er viktig med politikere som er ambasiøse nok til å legge rammer som presser fram videre omstilling.




Er det noe i Thor og Bårds tilsvar til miljøvernministeren du er faglig uenig i, eller er du som politiker uenig i tilnærmingen?


Terje Aasland Ap
Lene Vågslid Ap
Christian Tynning Bjørnø Ap
Bård Hoksrud FrP Jeg er opptatt av at vi skal kjempe imot deponi i Brevik. Bør vi da ha en plan B? Det er jeg ikke sikker på.
Geir Jørgen Bekkevold KrF
Mona Nicolaysen MDG Nei. Jeg kan vel strengt tatt ikke gjøre en faglig vurdering av dette, men som politiker støtter jeg vurderingen som er gjort.
Tobias Drevland Lund Rødt
Åslaug Sem-Jacobsen Sp Jeg har en altfor bussy dag pga deponisaken og en del saker i lokalpolitikken på Notodden just i dag....mye presse. Så her blir're skumming av dokumenter bare....Sorry!
Eli Taugbøl Venstre Nei


Til slutt: Har du noe vi bør vite om ditt engasjement som kan sikre vår tillit til deg som Storingsrepresentant for Telemark sett i lys av deponisaka?



Terje Aasland Ap
Jeg har hele tiden vært tydelig på at jeg ikke ønsker et deponi til Brevik og er glad for at Arbeiderpartiet, dersom vi kommer i Regjering, garanterer for at det ikke blir lagt et nasjonalt deponi til Brevik.

Har ikke svart på alle de tekniske spørsmålene da jeg mener disse ikke er aktuelle i og med den avklaringen som nå er gjort.
Lene Vågslid Ap
Jeg og Telemark Ap har hele tiden vært tydelig på at vi ikke ønsker et deponi Brevik.


Flere av spørsmålene har jeg ikke besvart fordi jeg mener de er av teknisk art og ikke aktuelle for vår del med tanken på den politiske avklaringen fra Ap.


Christian Tynning Bjørnø Ap
Jeg har fulgt saken tett i flere år. Har hatt nær dialog med ordfører i Porsgrunn i hele prosessen. Telemark AP og jeg har i lang tid vært klare på at vi ikke ønsker deponi i Brevik. Jeg har utfordra representanter fra regjeringa flere ganger ved å bruke spørsmålsinstituttet på Stortinget for å få klarlagt de mange uavklarte forholda i regjeringas prosess knytta til deponiet i Brevik. Jeg har ikke svart på alle spørsmålene i undersøkelsen, da jeg anser noen av de å være vel detaljerte og tekniske. Dere kan være trygge på at Arbeiderpartiet ikke vil legge et deponi i Brevik.
Bård Hoksrud FrP
Jeg har utformet brev fra stortingsbenken til statsråden, har hatt møte med statsråden og politisk ledelse, har sendt spørsmål på vegne av blant andre representanter for Vern om Grenland, og jeg mener det viser at dette er en sak jeg tar på største alvor og at jeg jobber for at vi ikke skal få et deponi i Brevik. I tillegg er engasjementet mot deponi i fylkespartiet vårt stort.


Saken har ikke kommet så langt at den har vært til behandling i sentralstyret til FrP, derfor kan jeg enda ikke svare på om mitt standpunkt får støtte derfra. I utgangspunktet er det stortingsgruppen som vil behandle denne saken, og da vil jeg gjøre alt jeg kan for at vi går imot deponi i Brevik.


Når det gjelder svarene "jeg har hørt om det nå", så er det slik at jeg har hørt om dette tidligere, men ikke har inngående kjennskap til disse sakene.
Geir Jørgen Bekkevold KrF
Jeg var sammen med deler av Telemarksbenken og besøkte OiW i forskningsparken på Herøya. De har kommet langt i forskningen rundt det som har med flyveaske å gjøre. Det blir viktig i tiden framover å satse mer på denne type innovative løsninger - som også vil redusere behovet for giftdeponier i framtiden.

Mona Nicolaysen MDG


Jeg har ingen lang merittliste på resultater. Jeg er altfor ny i politikken til det, men jeg er opptatt av folkehelse i all sin bredde, og befolkninga i Brevik er tydelige på at deponisaken forringer livskvaliteten deres. Både diskusjonene som går, at det tar så lang tid å lande saken og uroen over mulige lekkasjer og nye skips-ulykker som forurenser, for å nevne noe. For meg er disse signalene viktige. Jeg er enig i at vi må lagre avfall ett eller annet sted, hvis den først produseres, men jeg vil jo aller helst at vi kommer i gang med "reduce/reuse/recycle". Uten sterke insentiver til å se på avfallshåndteringen i et sirkulært system først, kjøper man seg bare mer lagringstid og -kapasitet ved å velge Brevik. Og det å velge Brevik betyr at vi over lang tid skal lagre farlig avfall nær der folk sover, spiser, elsker, soler seg, fisker, går på skole og i barnehage og i utgangspunktet lever gode liv. Lokalt har jeg bidratt med høringssvar underveis i prosessen sammen med lokal- og fylkeslag, men jeg har ikke noe annet å by på en viljen til å fortsette å holde fokus på saken.


Tobias Drevland Lund Rødt

Jeg har alltid vært en sterk forkjemper for klima- og miljø siden jeg som 14-åring ble medlem i Natur og Ungdom. Som nestleder i Rød Ungdom har jeg jobbet mye med nærings- og industripolitikk. Deponi er løsninger for gårsdagen, ikke morgendagen. Det Brevik, Porsgunn og Telemark trenger, er nye og grønne fornybare arbeidsplasser. Jeg vil jobbe for at slike arbeidsplasser opprettes i fylket.


Åslaug Sem-Jacobsen Sp

Jeg er over gjennomsnittet opptatt av omdømmet til Grendland om dagen. Det er lokomotivet vårt i fylket- et fylke jeg kjemper iherdig for. Nå har det vært jobbet mye for å kvitte seg med forrurensningsryktet og jeg vil ikke at det skal endre seg igjen. Og sp vet vel alle hva vi SP-erte mener om at man skal lytte til lokale beslutninger;)

Eli Taugbøl Venstre

Mitt engasjement er lik Venstres engasjement 🙂 Og det tenker jeg kanskje er det viktigste. Mitt engasjement strekker seg utover det lokale og viktige standpunktet om å ikke ville ha et deponi i Brevik. Venstre legger også til rette for løsninger. Venstre er best på grønn omstilling, og kanskje det eneste partiet som vil inn i en forpliktende avtale m EU om kutt? Vi vil dette fordi EU har sanksjonsmuligheter som sikrer at forpliktelser ikke brytes. Igjen handler dette om mer en deponisaka i Brevik, men også om en helhet. Vi må ha strengere rammer for gårsdagens teknologi, og større spillerom for morgendagens!

No comments:

Post a Comment