Tuesday 5 June 2012

Stanga og snella - en bryllupsdagsblogg!

For 31 år siden idag giftet jeg meg. En udefinerbar blanding av flaks, kondis og kjærlighet gjør at jeg kan si med hele hjertet at jeg fortsatt er gift med min drømmedame.

"Relasjon = risiko" skriver Magnus Malm -en av våre felles favoritt-forfattere! Floker oppstår, og mange opplever å måtte begynne på nytt. Jeg vet jeg er heldig som har sluppet å være på fisketur siden jeg var 16 år gammel. Halvparten av mine venner har erfaring med det. En av dem hadde jeg tidenes morsomste SMS-utveksling med -basert på at han  var på fisketur i dobbel forstand -med guttungen hennes som hadde fått ny stang av min kamerat:

Sånn så SMS-utvekslingen ut:

Jeg: Godt tur! Håper du får napp!

Han (etter turen): Hei! Telttur var veldig hyggelig. Verdens fineste telttplass. Ikke napp, men mye vaking. Stanga jeg kjøpte til guttungen virka dårlig, viste seg å være enormt svær floke. Så vi dytta hele stanga i vannet i stedet. Det gir ikke napp, men er ikke så værst likevel. Den fiskehistorien fra virkeligheten beskriver den andre fiskehistorien også. Helt fint. Ha fin dag!

Jeg: LOL. Veldig morsom. Fikk noen rare bilder -floka gikk greit som metafor. Stanga var litt værre.

Han: Stanga var ikke problemet. Det var snella. Når vi fikk åpna den, så var det bare en eneste svær floke. Da blir det ikke napp. Selv om det vaker. Burde sikkert bytte snella og beholde stanga. Prøver å fikse floka først.


Jeg: Historisk!!

Han: Snella er jo en fantastisk konstruksjon. Flott å se på. Men så komplisert. Vanskelig å sette sammen igjen med så mange rare deler. Så tverker det seg og blir fryktelig floke. Stanga er enkel. Men stusselig uten snelle.

Jeg: Sportsfiskere foretrekker gamle, kjente, godt vedlikeholdte sneller...

Han: Ja, tror nok sportsfiskere er bra folk, som er så flinke til å vedlikeholde snellene sine.

No comments:

Post a Comment