I to år har de holdt meg med godt snakk og sendt meg ny kabel, sendt nye oppdateringer av programvare på dekoderen -og hver gang sagt "vent 2 timer så er det bra". Da en kar fra Canal Digital dukket opp og skjønte at det ikke (bare) var brukeren som hadde mangler begynte det å skje noe. Som altså førte frem til at jeg igår kunne se TV med flott bilde og god lyd! Jeg skal droppe detaljenen om alle gangene jeg har snakket med noen og fått svada-svar, alle gangene jeg har sendt inn beskjed på "kundeservice-sidene" uten å få svar, at jeg var lovet å få tilsendt utskrift av loggen uten respons, om instruks om å sende alt jeg har sagt på telefon på nytt skriftlig endog til en epostadresse som så sender beskjed tilbake at den ikke er aktiv, mine forsøk på å få snakke med en ansvarlig som har mandat til å bruke bondevett -men opplever at alle med myndighet er mindre tilgjengelig enn en norsk statsråd...
Mens dette pågår sender de inkasso -og stengningsvarsel. Og den høyest i systemet jeg har fått kontakt med sier at det ikke er mulig å stoppe kravet for tjenester som ikke er levert!!
Denne uka har jeg hatt en motsatt opplevelse: Byens pizzarestaurant Sjøloftet har distriktets beste pizza som jeg spiser oftere enn jeg ser TV. Siste besøket ga meg noe som lignet en matforgiftning. Ikke vet jeg hvor kilden til det plagsomme døgnet var, men hadde en mistanke som jeg reiste ned for å fortelle restauranten. En hyggelig servitør spurte med en gang om jeg ville snakke med sjefen. Han var ikke inne, men dagen etter så jeg 3 forsøk fra han på å nå meg på telefonen. Hans måte å møte meg på ga meg den solide følelsen at de tar en slik sak både profesjonelt og empatisk. Som endte med "Uansett hva dette skyldes vil jeg gjerne gi deg en middag på vår regning".
Motvillig betaler jeg regninga til Canal Digital. Jeg har respekt for de som gidder bruke tid på å ta slike David-mot-Goliat kamper lenger, men tenker at man skal velge med omhu hvem man lar frustere en...
Hva jeg så på TV? Video on demand er genialt, fikk endelig sett "Historien om Pi". Boka er ennå bedre, men det er en fantastisk film. "Livet handler om å gi slipp på ting", uttaler Pi. "Det triste er bare når man ikke får sagt farvel".
Jeg gir med denne bloggen slipp på min sterkeste irritasjon over Canal Digital, så får jeg se om jeg gidder ta konsekvensene av et farvel.
Hilsen en som uansett trives bedre på en pizzarestaurant med gode venner enn foran TV!
PS: For dokumentasjonens skyld gjengir jeg de siste epostene i dialogen med Canal Digital, anonymisert -for det er ikke folka nærmest kunden det er noe galt med:
--------- Forwarded message ----------
From: Bård Stranheim
Date: 2013/4/23
Subject: Kompensasjon
To: kabel-tv@canaldigital.no
Hei
Ref telefonsamtale med XXXX hos dere nå nettopp. Hun ba meg sende det jeg hadde forklart på telefonen til dere pr epost.
Kundenummer XXXXXXX
Jeg har siden høsten 2010 hatt problemer med kvaliteten på TV i Bjørkåsstigen 8, 3950 Brevik. Den 14. september 2010 fikk jeg beskjed om at det sannsynligvis skyldtes feil/dårlig kabel internt i huset. Jeg fikk tilsendt ny, mens problemet var det samme. Til tider hang bildet helt, med irriterende hyppige utfall.
Siden den gang, i to og et halvt år, har jeg vært i kontakt med dere flere ganger. Hver gang har jeg blitt holdt med godt snakk -slik jeg opplever det, at det ville rette seg om dere sendte en ny oppdatering til min dekoder. "Vent i 2 timer, så skal det være ordnet". Det har selvsagt ikke gitt noen løsning. For ordens skyld: Jeg har hatt to dekodere og 2 TV'er i huset, og den ene har gitt litt bedre signal enn den andre.
Høsten 2012 fikk jeg besøk av en mann som ringte på døra og sa han var fra Canal Digital, og lurte på om alt var i orden. Jeg hadde vel en mistanke om at han ville selge meg et eller annet, men det var jo en fin anledning til å få noen til å se på problemet så jeg inviterte ham inn. Etter å ha ringt til sjefen hans siden han ringte på døra uten å ha med seg identifikasjonspapirer.
Denne karen var svært hyggelig og gjorde en masse for å forsøke å finne ut av hva som var problemet, og det endte med at jeg bestilte bredbånd -for etter reklamen ville det da komme en installatør og fikse TV-problemet samtidig. Installatøren kom, og etter et par besøk fra Relacom hadde jeg i alle fall et sted som var godt nok signal til å sette opp bredbånds-routeren, men TV'n var like dårlig. Ny henvendelse til Canal Digital, og et par besøk til -etter at noe er reparert i kabelnettet på utsiden av huset mitt, har jeg signal som ser ut til å være tilfredstillende.
Siste gangen jeg fikk regning fra dere sendte jeg beskjed om at jeg kun betaler for den tjenesten som virker (internett), også får vi komme tilbake til en omforent løsning på kompensasjon for alle de regningene jeg har betalt hvor det nå beviselig ikke har vært signalkvalitet. I en samtale i mars med en hyggelig medarbeider ba jeg om å få tilsendt hele loggen, slik at jeg kunne dokumentere min lidelseshistorie. Den skulle komme pr post fikk jeg beskjed om. Jeg har fortsatt ikke sett denne, og da jeg purret det opp var det en annen jeg skulle ha snakket med...
Jeg har også sendt melding via deres nettside at jeg ikke betaler før vi er enige om hvordan vi skal ordne dette, men den eneste responsen jeg har fått er purring/stenge/inkassovarsel.
I dagens telefonsamtale med XXXX er jeg lovet at dere stopper innkrevingen av de to fakturaene som forfaller til betaling idag. (Ref faktura 41574374 og 41818508).
Også avventer jeg deres forslag til kompensasjon for det jeg har betalt fullt for men ikke har fått levert.
Med vennlig hilsen
Bård Stranheim
tel 90885035
---------- Forwarded message ----------
From: Kundeservice no-reply@canaldigital.no
Date: 2013/4/23
Subject: Autosvar
To: Bård Stranheim
Takk for din henvendelse.
Vi gjør oppmerksom på at denne e-postadressen ikke lenger er i bruk, og ber deg derfor benytte vårt kontaktskjema for kontakt med Kundeservice.
Med vennlig hilsen
Canal Digital
------------------------------------
Fra: Bård Stranheim
Dato: 25. april 2013 22:39:12 CEST
Til: Bård Stranheim
Emne: Kompensasjon canal digital
Ref dagens samtalemed XXXXX
Det er ikke lett å være kunde av Canal Digital! Nærmer meg et bristepunkt...
Igår brukte jeg 24 minutter i telefonsamtale med to personer hos dere, som endte med at jeg fikk beskjed om at jeg måtte skrive ned det jeg hadde forklart to ganger og sende det på epost til kabel-tv@canaldigital.no.
Det gjorde jeg umiddelbart, og litt senere fikk jeg en epost i retur med beskjed om at denne epostadressen ikke lenger var i bruk (se nedenfor).
Idag har jeg igjen snakket med en person hos dere, XXXXX, som ga meg beskjed om at jeg måtte bruke kontaktskjema på deres "Kundeservice"-sider.Det sa jeg at jeg ikke ønsker siden jeg hadde fulgt oppskriften jeg fikk igår, og at jeg ikke har fått respons på de to siste henvendelsene på dette kontaktskjemaet. XXXXX snakket med sin sjef, og kom tilbake og bekreftet at jeg måtte sende inn saken på nytt på denne siden, og at jeg var lovet svar i morgen. Min epost til kabel-tv@canaldigital.no igår er nå limt inn nederst.
Da gjør jeg igjen som jeg er blitt fortalt, og håper det beste.
Minner samtidig på at dere stopper innkrevingen av fakturaene 41574374 og 41818508. Det er jeg også blitt lovet i telefonsamtale med Lisa, men er klok av skade skeptisk. Jeg har ingen betalingsanmerkninger, og ønsker ikke at deres rot skal påføre meg det!
Og er etterhvert veldig spent på hvordan dere vil kompensere alt det trøbbelet jeg har hatt med i mitt altfor tålmodige kundeforhold de siste 2-3 årene.
Med hilsen
Bård Stranheim
Tel 90885035
Fra: "\"Kundesenter\"
Dato: 26. april 2013 19:11:50 CEST
Til: xxxxxxxx@xxxxxx.xx
Emne: Canal Digital Kabel TV - Sak 0007XXX [ ref:_00DD0qX7t._500D0OsFew:ref ]
Hei,
Takk for din henvendelse
Jeg beklager alle problemene du har, det er godt å høre at feilen nå har blitt funnet og rettet.
Vi har ikke mulighet til å utsette forfallsdatoen på fakturanummer 41574374 og 41818508 noe mer, disse bør derfor betales så fort som mulig.
Det ser ut til at det allerede i 2010, etter lynnedslag, ble konkludert med at den interne kablingen var feil/dårlig/skadet. (min kommentar: Jeg har ikke hørt om noe lynnedslag før i denne eposten -og problemet ble først løst når reparatøren fikset ting på utsiden av huset) Som sådan må vi henvise til punkt 2 og 3 i de generelle vilkårene( https://kabel.canaldigital.no/Kundeservice/Abonnement-og-avtaler/Abonnementsvilkar/ ), nærmere bestemt avsnittene om:
"Med grensesnitt menes (bla, bla, lang henvisning til ting med liten skrift i kontrakten)."
Da vi ser problemene og irritasjonen dette har skapt kan vi tilby 2 frimåneder på bredbåndet som kompensasjon. Kabeltv-delen av ditt abonnement betales til BREVIK KABELNETT og ikke til oss direkte.
Med vennlig hilsen
Canal Digital Kabel-TV AS
XXXX XXXXXXXX
Kundebehandler
-etter denne siste sendte jeg umiddelbart en epost i retur også den uten respons:
Fra: Bård Stranheim
Dato: 26. april 2013 19:32:28 CEST
Til: "Kundesenter
Emne: Re: Canal Digital Kabel TV - Sak 0007XXXX [ ref:_00DD0qX7t._500D0OsFew:ref ]
XXXXX XXXXX
Vennligst ring meg!
Telefon 90885035
Bård Stranheim
Sendt fra min mob
-----------------
-og av en eller annen grunn forventer jeg ingen reaksjon...
Hei Bård.
ReplyDeleteVi har en annen leverandør.
Det ENESTE som løste det for oss var å møte PERSONLIG opp hos leverandøren.
Da skjedde det faktisk noe.
Espen