De 7 siste dagene har NOAH kjøpt helsides annonser med budskapet «NOAH tar ansvar». Etter enrekke uheldige historier har jeg stor forståelse for at de har behov for å
gjøre tiltak for å få folkets tillit. Uten denne kan mange års innsats for å få
bygge deponi i Brevik ende opp som avfall.
Men virker kampanjen? Du alene vet hvordan dette virker på
deg, men jeg kan fortelle hvordan den har virket på meg:
Artikkelen publisert i Varden 29. april 2016 |
6 av 7 sannhetsvitner hører til i NOAH-familien, og deres
garantier for ansvarlig og profesjonell opptreden fra NOAHs side tilfører lite
nytt. En svært gjespende start på kampanjen med Gjelsten som bedyrer selskapets
skikkelighet og fokus på gode resultater. NOAHs grunnlegger Torbjørn Berntsen
eller Norsk Industris Stein Lier Hansen overrasket nok ingen, ei heller styrelederen
i Norsk forening for farlig avfall eller selskapets egen tillitsvalgte.
Bildevalget på sistnevnte kan skape litt undring, der ansatte står og koser med
avfallsgipsen som en kattunge, mens HMS-datablader for dette materialet tilsier
bruk av hansker og vernebriller. At Re’s ordfører gleder seg til at Langøya
utenfor Holmestrand er full av deponiavfall er vel heller ingen overraskelse.
Kanskje er det mulig å undre seg over at han ikke bekymrer seg for tap av
arbeidsplasser mer enn gleden over å få dekket over søppelberget.
Den eneste
som fikk meg til å undre var vår egen leder av Herøya Industripark, Thor Oscar
Bolstad. Nå sier han ikke i annonsen at han er for et giftdeponi i Brevik, men
at «NOAH har vært viktig for opprydningen på Herøya.» Jeg tror folk flest
oppfatter hans utlån av navn og gode rykte som en støtte til planer om
etablering av deponiet, og jeg ringte derfor og spurte ham nettopp om dette.
Svaret var like nyansert som jeg forventet av en jeg oppfatter som en solid
fagmann på ansvarlig industri: Han ønsket heller ikke noe deponi slik NOAH i
dag driver på Langøya. Akkurat som meg mener han at NOAH må tenke radikalt
annerledes for å separere og skille ut verdifulle råstoffer som verden trenger
-og Telemark har kompetansen som trengs for å skape nye miljøteknologiske
løsninger. Akkurat som meg mener han at
et behandlingsanlegg ikke kan plasseres midt i bebyggelsen i Brevik. Og
personlig tror jeg at Bolstad jobber aktivt for å påvirke NOAH i denne
retningen.
Gjennom annonsekampanjen har NOAH enda en gang forsøkt å
kjøpe seg min tillit, men feilet. Deres eneste overraskende kort i kampanjen var
kundereferansen Thor Oscar Bolstad. Men dette er ikke hva det gir seg ut for å
være. Det inngir ikke tillit! Tvert om.
No comments:
Post a Comment