høring:
Av Thor Kamfjord og Bård Stranheim
Klima- og miljødepartementet
Postboks 8013 Dep
0030 Oslo
Postboks 8013 Dep
0030 Oslo
Høringsinnspill til Ekspertutvalg for
farlig avfall: Riktig retning
Takk for nok en mulighet for å gi tilbakemeldinger på Ekspertutvalgets
rapport av 04.11.19.
På alle vesentlige
områder er Ekspertutvalgets anbefalinger gode, og danner et godt grunnlag for
ny strategi i en mer bærekraftig retning.
La oss likevel få
frem noen refleksjoner knyttet til rapporten og måten denne blir møtt på i
etterkant av fremleggingen 04.11.19.
Haster - haster
ikke - haster
NOAHs og deres meningsfeller har i flere år vært svært tydelige på at
det haster med å få tatt en beslutning. Vi undrer oss over at retorikken nå er
endret. Krav om en formell høringsrunde var blant annet basert på påstander om
store mangler i Ekspertutvalgets rapport. Siden disse manglene burde være klart
identifisert på det tidspunktet man brukte argumentet, hadde vi forventet at
alvorlige feil ville blitt påpekt på innspillsmøtet i KLD som miljøvernminister
Ola Elvestuen inviterte til den 15.11.19. Det skjedde ikke, og budskapet var at
aktørene som ikke likte konklusjonene ba om tid for å finne frem til motargumentene,
noe som er vanskelig å tolke annerledes enn en indirekte anerkjennelse av
Ekspertutvalgets solide arbeid.
Vi leser videre i
høringssvar til Ekspertutvalgets rapport at Landsorganisasjonen i Norge kun
kommer med «overordnede tilbakemeldinger», siden høringen har «kort frist som
forkortes ytterligere av julehøytiden». Dette er fjerde høringsrunde i
deponisaken:
1: Innspill til
departementet 03.06.16
2: Planprogram
31.01.18 (også denne over julehøytiden)
3:
Konsekvensutredning 17.10.18.
4: Høringsinnspill
på Ekspertutvalgets rapport 15.01.20
Gjennomsnittlig
høringstid på de tre foregående er på 40 dager, denne høringen er gitt frist på
44 dager, fire dager mer. Vi har aldri hørt klager fra de store aktørene på
korte tidsfrister tidligere.
Det er interessant å
merke seg at Norsk Industri i avfallsbransjen.no
7.
august
2019, uttrykker at “det
er avgjørende med en rask politisk avklaring så fort utvalgets rapport er klar”.
Sett i lyset av et langvarig press for en rask avklaring, undrer vi oss over at Norsk
Industri presset på for en skriftlig høringsprosess der de også ønsker en tidkrevende
merknadsbehandling hvor ansvarlige myndigheter besvarer det som blir tatt opp
av høringsinstansene. Når det nå ikke lengre er en snarlig beslutning som
ønskes, skyldes det slik vi ser det, at de innser at konklusjonen går i feil
retning i forhold til eget mål om tvungen statlig reguleringsplan i Brevik.
Derfor ønsker aktørene “mer tid til påvirkning” og en ny runde med omkamp.
Vi har tillit til at
departementet de siste 5 år har fått tilstrekkelig med innspill fra involverte
aktører og at ytterlige omkamper bør unngås. Vi mener dette underbygges fra
Norsk Forening for Farlig Avfall som skriver i sitt innspill at “NFFA har
ingen grunn til å underkjenne ekspertutvalgets rapport”.
Teknologiutvikling
Ekspertutvalget gir riktige signaler om betydningen av teknologiutvikling. Flere av aktørene har forsøkt å stille tvil til realismen i disse utviklingsløpene. Det oppleves derfor som en valgt pessimisme, når teknologiutviklingen hos Stena Recycling, Ragn-Sells, Renova og Norsep/Oiw Process nå er under industrialisering og at f.eks. Norsep allerede har funnet kommersiell mottaker av sinkhydroksid og etablert dialog med mottaker av utvunnet salt. Dette står i sterk kontrast til NOAHs rapporter fra Norsk Energi og SINTEF, som Ekspertutvalget viser til i sin rapport. Flere av aktørene som er omtalt i disse har tidligere informert departementet om at rapportene inneholder uriktige opplysninger om både teknologi og utviklingsstatus. Dette er ikke så underlig, når NOAH selv har fortalt oss at utredningene ble gjort uten at de fikk kontakt med teknologi-eiere.
I sitt høringssvar
gjør også NOAH et poeng av sitt eget teknologiutviklingsprosjekt.
“Ekspertutvalget beskriver tre pågående nordiske prosjekter med sikte på
gjenvinning av salter fra avfallsbehandlingen, henholdsvis i Sverige, Danmark
og Finland. Siden Ekspertutvalget ikke beskriver NOAHs pågående arbeid i Norge
med saltgjenvinning, ønsker vi derfor å orientere om vårt statsstøttede
saltgjenvinningsprosjekt.” Dette gir ikke et riktig bilde av Ekspertutvalgets
teknologifokus, den går lenger enn saltutvinning. Vi siterer: “I Danmark
planlegger Stena Miljø bygging av et fullskalaanlegg som skal gjenvinne salter
og metaller fra om lag 17 000 tonn flyveaske pr. år ved hjelp av
Halosep-teknologi.” Andre teknologi-eiere nevnes også med løsninger for å
utvinne både salter og metaller, ikke bare salter. Motivasjonen NOAH har for
kun å snakke om saltutvinning vet vi ikke, men skal minimering av volumer
endres drastisk, må det på plass løsninger også for tungmetaller. NOAHs
prosjekt derimot tar kun for seg saltutvinning, og er i rapporten derfor ikke
gitt samme strategiske betydning i et veikart mot morgendagens
avfallshåndtering av uorganisk farlig avfall. Lengst av teknologiaktørene går
OIW/Norsep som ikke bare ekstraherer salter og mineraler til gjenbruk, men også
ser den kommersielle verdien i restfraksjonene som blir igjen.
“The times they
are a changin”
Kronikk i Varden og TA 16.01.20 |
Flere aktører pekte
i innspillsmøtet på Miljødirektoratets tidligere konklusjoner. Fra NOAHs
høringssvar til Ekspertgruppens rapport: “Vi er videre overrasket at
Miljødirektoratets omfattende arbeid og anbefalinger i deponispørsmålet ikke
synes å være vurdert eller hensyntatt av Ekspertutvalget.” Vi forstår at
direktoratets tidligere budskap passer bedre for de som ønsker NOAH tilgang til
Dalen gruve. Men retorikken kan skape et inntrykk av at Ekspertutvalget har
tatt en uventet retning i forhold til tidligere høringsprosesser til
planprogram og konsekvensutredning. Det er ikke tilfelle.
Av ca 200 innspill til NOAHs konsekvensutredning er det kun en håndfull som har levert høringsinnspill som støtter tiltakshaver. Over 90% går i samme retning som Ekspertutvalgets konklusjoner, inkludert kapasiteter som Norcem selv, regiongeologen i Vestfold, Buskerud og Telemark (referert i høringssvar fra Vestfold Fylkeskommune), samtlige kommuner og fylkeskommuner i regionen, tidligere leder av SINTEF Molab m.fl.
Av ca 200 innspill til NOAHs konsekvensutredning er det kun en håndfull som har levert høringsinnspill som støtter tiltakshaver. Over 90% går i samme retning som Ekspertutvalgets konklusjoner, inkludert kapasiteter som Norcem selv, regiongeologen i Vestfold, Buskerud og Telemark (referert i høringssvar fra Vestfold Fylkeskommune), samtlige kommuner og fylkeskommuner i regionen, tidligere leder av SINTEF Molab m.fl.
Ekspertutvalgets
rapport forsterker hovedvekten av innspillene som mener staten ikke bør arbeide
videre for en deponiløsning i Brevik. En gjennomgang av det begrensede antall
KU-høringsinnspill 17.10.18 i favør av NOAHs ønskede løsning viser interessante
funn:
Vardar
Varme, Metallco
Oppland, Elkem
Bremanger, Bio-El
Fredrikstad og Solør
Bioenergi, inneholder påfallende nok eksakt samme formulering av konklusjonen: “Etter
vår forståelse viser utredningene at Dalen gruve er godt egnet som fremtidig
deponi for uorganisk farlig avfall.“ Selv skrivefeil fra et felles tekstlig
utgangspunkt går igjen i de fire første. Ingen av disse forsøkte å underbygge
denne påstanden med henvisning til andre faglige autoriteter enn egen
vurdering.
I den samme
høringsrunden til KU finner vi ytterligere:
Sarpsborg
Avfallsenergi, Frevar og
Kronos Titan, Eidsiva
BioEnergi, Borregaard, Avfall
Norge støtter også
tiltakshaver. Det gjør også Norsk
Industri (“I sum synes det
som om konsekvensene for miljø og samfunn av et deponi for farlig uorganisk
avfall i Brevik vil være relativt små.”), og Bellona (“Gitt seriøsitet,
teknologivalg og lokasjon mener Bellona at den løsning som her er presentert i
KU er det beste alternativet i Norge”). Vi undrer oss over at NOAHs
støttespiller konkluderer slik uten å ha gjort grundige vurderinger av de
faglige
motforestillingene.
Vi finner det underlig at spesielt Norsk Industri ikke tar inn over seg
høringssvaret fra Norcem.
Internasjonalt
perspektiv
Ekspertutvalgets
rapport og konklusjoner understøttes av situasjonen og utvikling av volum av
uorganisk avfall i Europa og verden forøvrig. Eksempelvis estimeres det at 70
nye avfallsforbrenningsanlegg vil bygges hvert år frem til 2027 som medfører at
forbrenningskapasiteten av restavfall vil øke
betydelig fra dagens 360 millioner tonn til 530 millioner tonn de neste 8 årene. Når
ca. 3% av avfallet som forbrennes ender som flyveaske har
Ekspertutvalget rett
i at denne type avfall må renses, slik at ikke-fornybare ressurser gjenvinnes
og restmengdene til deponi minimeres. For norsk industri vil også den globale
avfallsutfordringen representere internasjonale markedsmuligheter for eksport
av miljøteknologi.
Bellona i
2002
Det er verdt å merke
seg likheten mellom konklusjoner fra Ekspertutvalget og Bellonas rapport “Avfall
-avskaffelsen av kastesystemet rapport nr 5 2002”. I denne rapporten skriver Bellona
at Norges håndtering av farlig avfall i stor grad er styrt i bestemte retninger
som virker hemmende på utvikling av mer økonomiske og bedre miljømessige
alternativer. Kritikken av Ekspertutvalget
sett i lys av
Bellonas egen rapport er underlig nok i seg selv. Enda mer påfallende er det
når vi vet at Bellona-rapporten ble laget året før Bellona inngikk økonomisk
samarbeid med NOAH. Vi mener at Ekspertutvalgets vurdering av Langøyas dominerende
posisjon og kapasitet som en barriere for teknologiutvikling og nyetablering
er helt korrekt, og syns det er synd at Bellona la sine tanker fra
2002-rapporten vekk etter å ha startet sitt NOAH-partnerskap.
Kronos -guden for
tid, men følger de med i tiden?
Innlegget rettet mot
Klima- og miljøministeren i innspillsmøte 15.11.19 fra Jan Klauset i Kronos
Titan har flere interessante elementer. Den forespeilede potensielle krisa for
Kronos Titan er kun et faktum om det ikke finnes alternativer. Tiltakshaver i
Raudsand har tidligere tilbudt
Kronos Titan mottak til samme kostnad som dagens løsning. Brukte de dette tidsvinduet? Mest
oppsiktsvekkende i deres innlegg var likevel opplysningen om nedleggelse av
konsernets fabrikk i Leverkusen. Mange av deltakerne på innspillsmøtet
oppfattet dette som en trussel om nedleggelse av fabrikken i Fredrikstad,
samtidig som det ble argumentert for at det er miljømessig feil å regenerere
svovelsyre. At Kronos-konsernet tar konsekvensen av og vurderer
nedlegging når krav til lønnsomhet eller rensing blir for høye er neppe nyheten
i seg selv. Vi opplever at bildet som tegnes er taktisk, og må kanskje kunne
kalles en fordreining av virkeligheten: I Leverkusen Anzeiger 13. november 2019
beskrives nedleggelsen av fabrikken i Leverkusen som overgang
fra sulfatprosess til den mindre avfallsgenererende og mindre energikrevende
kloridprosessen uten at dette reduserer antall ansatte. Vi er bekymret hvis
departementet blir forledet av Klausets innspill. Det er også interessant at
Kronos Titan på syttitallet ble pålagt å sette av midler til et fond for å få
bukt med utslippene. Plan for utslippsreduksjon ble utsatt fordi bedriften vurderte
overgang til nettopp klorprosess. Kronos Titan synes skjermet for helt
naturlige krav til utslippsreduksjoner i årtier. Det synes underlig sett i lys
av kravene Grenlandsindustrien har møtt, med nedlegging av store
produksjonsenheter som konsekvenser.
Videre undrer vi oss
både over argumentene om mer-energiforbruk og lengre fraktavstander ved krav om
rensing eller transport av forurenset syre til Nesset i stedet for Brevik.
Kronos Titan
bruker årlig over 300 GWh
i sin prosess for fremstilling av TiO2-hvitpigment. I dette energiforbruket er ikke
ilmenitt-utvinningen av deres råstoff fra Titania medregnet. Energiforbruk og
klimafotavtrykk for syregjenvinning må derfor sammenliknes med Kronos øvrige
energi- og
miljøbelastninger
for å vurdere miljøargumentet for en evt. syregjenvinningsprosess og en evt.
konklusjon om at rensetrinnet eller transportavstander til Raudsand har
uakseptabel miljøbelastning. Vi undrer oss også over at Kronos bruker
transportavstand til Raudsand for sitt avfall som negativt argument, når over
90% av Kronos Titan sin produksjon går til eksport, med Europa som det største
markedet. NOAH selv har fortalt at de har vært i dialog med Kronos Titans anlegg
i Tyskland for å sende
syren til Langøya, og annet avfall til NOAH har også idag
betydelige
transportstrekninger gjennom Europa. Her mangler totalt konsekvent argumentasjon.
Det er derimot positivt at syren fra Kronos Titan er testet i
HaloSep-prosessen, og vil kunne benyttes i gjenvinnings- og
behandlingsprosessen av flyveaske i Raudsand-alternativet. Vi mener det også er
relevant informasjon at Veolia fortsetter å investere i økt
kapasitet av svovelsyregjenvinning for å dekke etterspørsel av denne etterspurte
råvaren, sett i lys av agitasjonen fra aktører som vil skjerme Kronos for å ta
ansvar for eget avfall.
Samdrift, eller
respekten for et “nei”
I NOAHs høringssvar
på Ekspertutvalgets rapport legges det stor vekt på utvalgets manglende
vurdering av samdriftsalternativet med Norcem: “Ekspertutvalget har ikke foretatt noen vurdering av om tysk praksis er
mulig i Norge.” Dette er et
springende punkt, da en rekke andre av NOAHs kritiske momenter mot rapporten er
ugyldige dersom premisset for samdrift ikke er til stede. Vi tror dette har
vært styrende for hva Ekspertutvalget har valgt å bruke ressurser på. Likevel,
gitt at Ekspertutvalget hadde valgt annerledes, hva slags konklusjoner hadde
nevnte “tysk praksis” gitt?
Rapporten om samdrift er bestilt av NOAH fra Plejades GmbH:
Rapporten om samdrift er bestilt av NOAH fra Plejades GmbH:
- På
side 15 står det at underjordiske deponier må isolere stoffer fra
biosfæren.
Dalen gruver er ikke ugjennomtrengelig for væske og gass: Store mengder vann passerer gjennom gruvesystemet hvert døgn (2 mill kbm) og det er fri passasje av avgasser opp i dagen via forkastninger og sprekker, og situasjonen er kritisk forverret som følge av at grunnvannet over gruvene er drenert bort. Et faktum som underlig nok heller ikke en nevnt i NOAHs KU og rapportvedlegg fra NGI.
Videre på side 17: '2) The Landfill Ordinance (DepV) defines the standards that must be met by the underground storage site: a. impervious to liquids and gases'
Altså må et underjordisk deponi være ugjennomtrengelig for gasser og væske.
- På
side 19 står det at såkalt backfilling kun tillates når gjenvinning av
metaller ikke er et kostnadseffektivt alternativ.
Med den rivende utviklingen i ny nordisk teknologi for rensing av flyveaske (OiW/Norsep, Ragn-Sells, Renova, Stena Recycling/Halosep) vil det være kostnadseffektivt å ta ut metaller. - Ingen
av de tyske deponiene vist i tabellen på side 20 ligger ved havet.
- På
side 55 sies det at det er imperativt at ulike avfallstyper ikke blandes
sammen, og at det må finnes et system på plass for kartlegging av
plasseringen til avfallsfraksjonene for sporbarhet ved senere behov.
Planene til NOAH for Brevik mht. fragmentering og innblanding av diverse avfallstyper i gipsmasser strider mot grunnleggende anbefalinger og sikkerhetsaspekter. - På
side 58: ''Furthermore, the construction should not obstruct recovery of
the wastes or the ability to undertake future corrective measures”.
Dette er av avgjørende betydning: NOAHs planer for Dalen gruver vil gjøre det umulig å korrigere feil eller komme til avfallet ved senere behov.
Vi mener det er
vanskelig å forsvare samdriftsløsningen basert på denne rapporten, snarere
tvert imot egentlig. Videre mener vi at følgende påstand fra NOAH heller ikke
holder vann: “Videre ber vi om at Staten på generelt grunnlag avklarer om
samdrift er tilrådelig, da alle de andre lanserte deponialternativene også vil
være basert på samdrift”. Dette er ikke anvendbar logikk i forhold til
konseptet i Raudsand, hvor løsningen er basert på en aktørs samlet
forretningsmodell. Det er også vesentlig forskjell på samdrift i en saltgruve
og samdrift med sprengning for kalksteinsuttak i en kompleks gruve slik Norcem
driver.
Kanskje er dette bakgrunn for uttalelsen i Norcems høringsinnspill til KU: “Det kan stilles spørsmål ved den gruvefaglige kompetansen i gruppa som har utført ROS-analysen”.
Kanskje er dette bakgrunn for uttalelsen i Norcems høringsinnspill til KU: “Det kan stilles spørsmål ved den gruvefaglige kompetansen i gruppa som har utført ROS-analysen”.
Veien videre, og
applaus for Ekspertutvalget
Bergmesteren
Raudsand, Stena Recycling og Veidekke synes å være den mest sannsynlige
totalløsningen i det tidsperspektivet vi har foran oss. Likevel tror vi at den
øvrige teknologiutviklingen og økt konkurranse i markedet vil akselerere når
det ikke lenger er sannsynlighet for NOAHs ekspropriering av Dalen gruve og
overkjøring av Norcems og Porsgrunn kommunes beslutning. Vi mener derfor at
følgende tiltak bør iverksettes umiddelbart:
- Hovedkonklusjoner
i Ekspertutvalgets rapport vedtas som statlige føringer for videre arbeid.
- Det
tas en endelig beslutning om at Norcems beslutning respekteres. Dette vil
medføre at realiserbare løsninger får nødvendig fokus og moment slik at de
etableres i tide.
- Import
av farlig avfall, som idag reduserer gjenværende kapasitet på
Langøya, minimeres til kun å omfatte mengden flyveaskeimport som
behøves for å behandle norsk avfallssyre.
- Teknologiutvikling
incentiveres gjennom konkrete målrettede utlysninger og virkemidler som
beskrevet i Ekspertutvalgets rapport.
Avklaring av hva som
skal gjøres når Langøya er full har ligget på bordet til en rekke statsråder.
Klima- og miljøministerens initiativ til å nedsette Ekspertutvalget og deres
konklusjoner
danner grunnlag for
en ny, bærekraftig retning for norsk avfallspolitikk som vi applauderer.
Med vennlig
hilsen
----------------------------------
Ønsker du å lese våre samlede innspill i formelle høringsrunder?
02.06.16: "Innspill til utredning om nytt deponi for farlig avfall, 16/1286:" Brevik skal ut - fordi plan B er best!
31.01.18: "Forslag til planprogram for et mulig deponi i Brevik:
Vårt innspill i regi av Brevik vel som du finner her.
I tillegg utarbeidet vi hver våre personlige høringssvar:
Bårds svar finner du her. (om innvasjon og disrupsjon)
Thors svar finner du her. (om teknologi og det internasjonale perspektivet)
17.10.19: Høring av konsekvensutredning av et mulig deponi for nøytralisert og stabilisert uorganisk farlig avfall i Brevik: Manglende kompetanse om utslipp, eierskap og eksplosjon. Det viktigste er likevel det som ikke står i KU'en
15.01.20: Høring på Ekspertutvalgets rapport, vårt svar finner du her.
Thors svar finner du her. (om teknologi og det internasjonale perspektivet)
17.10.19: Høring av konsekvensutredning av et mulig deponi for nøytralisert og stabilisert uorganisk farlig avfall i Brevik: Manglende kompetanse om utslipp, eierskap og eksplosjon. Det viktigste er likevel det som ikke står i KU'en
15.01.20: Høring på Ekspertutvalgets rapport, vårt svar finner du her.