Jeg spurte noen av
våre suksessfulle gründere: Hva er det lureste du har bedt om hjelp til?
Svarene var overraskende.
Hver dag i en hel uke har ideene kokt i hele Telemark.
Bokstavelig talt. I går avsluttet vi Gründeruka, en uke for å synliggjøre og
inspirere gründere, mane til innovasjon og entreprenørskap.
Stimulere til vekst
Telemark er først og størst i Norge med en festival for
entreprenørskap inspirert av Global Entrepreneurship Week. I fjor var første
gang med møteplasser som fokuserte på innovasjon og entreprenørskap hver dag i
en hel uke. Vi ønsker intenst å skape en sterkere kultur og oppmerksomhet for
innovasjon og entreprenørskap i Telemark. Med Etablererkontorets Tone Allum som
prosjektleder, stiller hele fylket opp i dugnaden med over 40 arrangementer som
samler nærmere 1500 mennesker! Sånt er med å skaper innhold til visjonen om
«gründerfylket Telemark».
I fjor var også første gang Innovasjon Norge delte ut ”Den
gode nabo-prisen”. Vi vil stimulere til at våre 18 kommuner styrker hverandre.
Hvilken kommune gir mer enn de tar i naboregnskapene? I år var det en klar
vinner. Hjartdal og ordfører Sven Tore Løkslid er årets ”Gode nabo” i Telemark.
Prisen er 10.000 kroner som skal gis videre til et prosjekt i en nabokommune. Ordføreren valgte arbeidsmarkedsbedriften Nopro.
Nabohjelp
Hvordan kårer vi en god nabo? Vi sendte ut en undersøkelse
til over 600 folkevalgte politikere i alle kommunene. Det er selvfølgelig
frivillig å delta, men vi ser en tendens til hvem som svarer: Det er de små. Er
de minste kommunene mer opptatt av å få hjelp av naboen, søke støtte enn de
store kommunene? Er det enklere å skryte av naboen i Seljord enn i Skien? Er
samarbeidsklimaet i kommunene med færre innbyggere mer avhengig av et godt
forhold til naboen?
Å hjelpe hverandre, samarbeide og gjøre hverandre gode er
avgjørende for å lykkes med sine ideer. Ingen er best alene.
- Hva er det lureste
du har bedt om hjelp til? Jeg spurte seks av våre suksessfulle gründere om
dette i forbindelse med Gründeruka. Det har vært en fryd å kunne være med på
refleksjonene rundt denne problemstillingen.
Kirstine Holst-Jansen, Kebony svarte dette:
Jeg har fått ideer til hvem jeg kan oppsøke og snakke med. Ikke
alle er blink i første omgang, men i mange sammenhenger handler det om å aldri
slutte å spørre. Fortsette å borre. De som er gode tenker etter utvikling sammen
med deg – kontinuerlig. En slik heiagjeng er utrolig deilig!
Den norskpatenterte impregneringsteknikken «kebonering»
omdanner vanlig treverk, som myk nordisk furu, til hardere og mer holdbart tre.
Samtidig gjør teknikken treverket vedlikeholdsfritt.
Alan Boye Hansen, Calora
Subsea svarte dette:
-Den viktigste hjelpen jeg har fått var å etablere og samarbeide med et kompetent styre, i tillegg til å få tak i den første kunden. Kunden var viktigere enn å skaffe den første investoren, det utløste en dominoeffekt.
-Den viktigste hjelpen jeg har fått var å etablere og samarbeide med et kompetent styre, i tillegg til å få tak i den første kunden. Kunden var viktigere enn å skaffe den første investoren, det utløste en dominoeffekt.
Gjennom et eget forskningsprosjekt ble det nære
samarbeidet med kunden utviklet. Han fikk unik innsikt i kundens behov,
og kunnskap om hvordan han måtte utvikle produktet for å dekke behovet.
Calora Subsea designer, utvikler, produserer, markedsfører
og selger polymerbaserte produkter til undervannsmarkedet.
Christian Sønstebø, Mohawk
Security svarte dette:
- Birgit! Jeg ansatte Birgit.
I tre år har han på fulltid jobbet med å utvikle selskapet
som driver med sikkerhet og etterretning. Å knytte til seg seniorkompetanse er
det lureste han har gjort om som gründer.
Lill-Ann Bråthen,
Imatis, svarte dette:
- Jeg tror det lureste jeg har gjort er å faktisk forstå
hvor stor verdi som skapes i samspillet mellom mennesker og hvor verdifullt det
er for en leder å spørre, involvere, inkludere og ikke minst delegere hele
tiden. Dette bidrar til høy tillitt og maksimal utnyttelse av den fantastiske
kompetanse jeg har i mine omgivelser. Jeg tror også dette bidrar til at det er
moro å jobbe i Imatis - det tiltrekker de dyktige menneskene og de beste
samspills aktørene.
Imatis er ledende programvareselskap når det gjelder
innovative løsninger spesielt utviklet for helsesektoren.
Astrid Skreosen, AsapNorway, svarte dette
-Det beste som har skjedd meg som gründer er at jeg gjennom
Etablererkontoret tilfeldigvis traff folk med kompetanse jeg ikke hadde selv.
For eksempel produksjonskompetanse. Men det aller beste jeg har fått av den
norske stat er at jeg fikk delta i kompetanseprogrammet GET. I Boston. (GET er
Innovasjon Norges program Global Entrepreneurship Training).
Skreosen har utviklet et millimetertynt oppdekkingslaken av
som har helt spesielle egenskaper tilpasset fødesenger. Under Gründerukas
åpning slapp hun nyheten om millionavtale med Helse Sør-Øst.
Ønsket om å erobre
verden
Ingen av de ovennevnte snakker om penger. Vi i Innovasjon
Norge og andre i virkemiddelapparatet i Telemark blir ofte kontaktet med håp om
å få penger. Likevel opplever vi at det er rådgivning, nettverkene og hjelp til
å nå eksportmarkeder som scorer høyest.
Som Espen Askeladden i folkeeventyrene har mange norske
ønsket å erobre verden med sine geniale ideer og oppfinnelser. Som Askeladden
er de også avhengig av gode hjelpere. De trenger andre for å lykkes med egne
ideer.
Få trodde at Espen Askeladden skulle lykkes. De lo av han.
Slik har nok mange gründere blitt møtt av omgivelsene sine med sine geniale
ideer. Den siste personen jeg har snakket med minner oss på hvorfor gründere
ofte er døv på det ene øret.
Aleksander Farstad, EZSystems svarer:
- Dere trodde på meg! Innovasjon Norge turte å ta risikoen
og investerte i mine ideer, og det har utløst andres investeringer. Like viktig
å tørre å be om hjelp, er å stole på seg selv og ikke være for opptatt av
andre. Hadde jeg hørt på alle jeg snakket med hadde jeg ikke klart dette.
Aleksander minner meg på at gründere er døv på det ene øret,men til gjengjeld hører de svært godt på det andre. Det døve øret bruker de når
folk forteller dem at det de har begynt på er umulig, urealistisk, eller i alle
fall forferdelig slitsomt. Det friske øret bruker de for å lytte til kundenes
behov, og for å lytte seg frem til andre som kan mer enn dem selv og dermed kan
bidra til suksess.
En moderne helt
Eventyrene om Askeladden forteller gjerne historien om
hvordan brødrene, Per og Pål, mislykkes i sine bedrifter, hvorpå Askeladden
lykkes. Han oppfattes som en helt og idealskikkelse.
Gründeren har den samme evnen til å se andres talenter,
kanskje før de har sett dem selv. Og hun er ikke redd for å skryte av de som er
flinkere enn seg selv. Ros virker i bedriftene, og det virker i samspillet
kommunene imellom. Det virker alltid!