Sunday, 30 September 2012

Ta noen på fersken

I helgen har Norsk Eplefest gått av stabelen i Telemark, Gvarv. I den forbindelsen ble jeg bedt om å skrive lederartikkelen i eplefest-avisa som ble utgitt til arrangementet: 


De fleste nordmenn har en rekke assosiasjoner til epler. Vi hadde riktignok ikke epletre i hagen da jeg vokste opp, men det hadde mange naboer. Jeg husker ikke hvordan disse eplene smakte. Kanskje fordi jeg var så lydig at jeg ikke tok noen. Kanskje var jeg med på slang, men at nytelsen druknet i frykten for å bli tatt på fersken. Da jeg ble litt større flyttet vi til Telemark, til et hus langs skoleveien med flere epletrær i hagen. Da var det min tur til å ta noen på fersken, og noen av disse fikk et sprut av stink-olje, og jeg så på meg selv som en viktig vokter av god moral.


Andre eplehistorier jeg henter frem som får frem smilebåndet, er kameraten som var så irritert på en av sine sambygdinger at han klatret opp i denne naboens eneste epletre, og tok en bit av alle eplene, men lot dem henge igjen på treet.



I dag er jeg og andre Telemarkinger stolte av eple-næringen vår som vokser. Vi er stolte av å finne igjen kartongene med eplejuice fra Epleblomsten i butikker over hele landet. Union og andre som lager kvalitetsdrikk er bekymret for at de ikke får tak i nok epler til pressingen. Telefrukt samler, sorterer og videreselger førsteklasses epler til hver fjerde eplespiser i landet. Markedsandelen kan bli større, for der andre har brukt opp egnede arealer til fruktdyrking, har Telemark fortsatt plass til å dyrke mer. Og ikke minst er vi stolte av at det fortsatt går an å stole på folk: Ubevoktede kasser med epler langs veien hvor kjøperen legger pengene sine i en kasse hadde fungert dårlig i mange land.

Næringen har vist oppfinnsomhet på mange områder. Norsk Eplefest er et godt eksempel. Likevel, den mest lønnsomme innovasjonen har vi ennå ikke sett! Den som best forstår hva markedet er villig til å betale ekstra for er vinneren. Kanskje er det nye måter å selge eplene på. Kanskje er det bedre logistikk-løsninger, eller nye merkevarer hvor epler inngår sammen med andre ingredienser ingen har tenkt på å kombinere før. Eller, vi vil se nye måter fruktdyrkere og grunneiere samarbeide på for å oppnå storskalagevinster, eller andre måter å sikre at kvaliteten er på topp uavhengig av vær eller uønskede kryp. Kanskje finnes det en essens i eplene som kan gi helsemessige gevinster vi ennå ikke har oppdaget og som kan skifte inntektspotensialet fra kroner pr kilo til euro per milliliter.

Det er alltid noen som tør å gå foran. Som tør lage en Norsk Eplefest. Som tør slå sammen konkurrerende virksomheter slik Telefrukt er et eksempel på. Som tør satse stort på å bruke gårdsbruket til storskala presseri slik Epleblomsten gjør. Noen som våger å tenke utenfor egennytten og etablere Apple Aid. Vi andre kan nyte fruktene av disse personenes visjoner og mot. Vi bør lete etter slike vi kan skryte av: Ta heller noen på fersken i å gjøre noe godt!

--------------------------- Årets gulleplevinner ble Moods of Norway. En velfortjent seier for en bedrift Innovasjon Norge har støttet fra starten. Gratulerer!